BMC

Een platform voor het snel en soepel kunnen vervullen van tijdelijke vacatures.

BMC Vacature Platform
Missie
BMC is een recruitment agency dat dagelijks op zoek is naar de beste (beleids)adviseurs en interim-professionals, voor de leukste opdrachten. Met een database van honderden zzp’ers actief in de publieke sector is het voor BMC belangrijk om nieuwe vacatures zo snel mogelijk bij hen onder de aandacht te brengen en het voor hen zo makkelijk mogelijk te maken snel te reageren.
Eindresultaat
Voor BMC is snelheid van reageren en een gestructureerde workflow van belang bij het effectief kunnen invullen van tijdelijke vacatures. Als ondersteuning in dit proces heb ik voor hen de ultieme vacaturetool ontworpen. Deze sluit volledig aan bij hun workflow en eisen.
Impact
Ik heb voor hen een webplatform met daaraan gekoppeld een smartphone app ontworpen voor het beheer en vervullen van tijdelijke vacatures. Binnen een aantal minuten plaatsen zij vacatures en deze worden door middel van notificaties onder de aandacht gebracht van tientallen zzp’ers actief in de publieke sector met aansluitende specialismen.

Research, strategie en concept

We startten het project met een uitgebreide analyse van het huidige werkproces. Hoe komen nieuwe openstaande vacatures bij BMC binnen en hoe gaan de medewerkers daar vervolgens mee om? Waar valt winst op het gebied van tijd of efficiëntie te behalen? Dit proces vergelijken we met hoe de vacature vervolgens bij de potentieel geïnteresseerde zzper binnenkomt. Zijn er bottlenecks of punten waarop het momenteel vastloopt?

 

Wireframes

Op basis van deze analyse heb ik wireframes opgesteld. Continu stellen we de vraag ‘Is dit de meest optimale manier om door dit proces te lopen en werkzaamheden op elkaar aan te laten sluiten?’.

 

Prototype

Deze wireframes heb ik vervolgens interactief gemaakt zodat we met zowel de medewerkers van BMC als een aantal aangesloten zzp professionals in de praktijk kunnen testen. Werkt de app intuitief, spreken de functionaliteiten voor zich en sluit de app daadwerkelijk aan bij de dagelijkse realiteit van zowel de BMC medewerker als de zzp professional?

BMC UI Design

UI Design

Na de nodige tests en tweaks zitten alle stakeholders op dezelfde lijn en hebben we een optimaal uitgangspunt bereikt voor de app. Op basis hiervan en de huisstijl van BMC heb ik zowel het webplatform als de smartphone app scherm voor scherm uitgewerkt en overgedragen aan het development team. Deze beschikt op deze manier niet alleen over mooi uitziende schermen maar ook over een klikbaar prototype waardoor ze over veel informatie wat betreft de functionaliteiten beschikken.

De app vervult een belangrijke en serieuze functie voor beide groepen gebruikers; BMC medewerkers en zzp professionals. De uitstraling van de app is daarom functioneel en rustig. Deze bevat niet teveel afleiding en is er puur op gericht het proces voor beide kanten zo soepel mogelijk te maken. Qua kleur, typografie en algemene stijl sluit het platform perfect aan bij de huisstijl van BMC.

Web App

Het platform faciliteert het hele proces van aanmaken, plaatsen en beheren van de vacature tot het doornemen van de reacties en het selecteren van geschikte kandidaten. Aan de kant van de gebruiker van de smartphone app beschikt de zzp professional altijd over een overzicht van openstaande vacatures die aansluiten bij hun werkgebied, vaardigheden en regio. Is de vacature niet interessant voor henzelf maar kennen zij iemand die hiervoor misschien in aanmerking komt kunnen zij deze persoon direct binnen de app aandragen.

BMC Web App
BMC iPhone App

Native iOs en Android App

In de mobiele app is altijd een overzicht te vinden van de meest recente openstaande vacatures bij BMC. Hierop kunnen gebruikers zelf reageren of iemand anders voordragen.

BMC App Vacatureplatform

Vacatures Plaatsen

Het custom vacature management systeem maakt het voor BMC medewerkers mogelijk om snel en makkelijk vacatures te plaatsen, bewerken en vervullen. Als een medewerker van BMC een nieuwe vacature plaatst geeft die de vacature buiten een titel en omschrijving een aantal kenmerken mee.

Reacties bijhouden

Gebruikers reageren via de app, deze reacties worden getoond in een duidelijk overzicht. Mochten zij zelf niet geïnteresseerd zijn in deze vacture maar hebben zij wel een collega of kennis voor wie deze van toepassing is, kunnen zij deze persoon direct aandragen.

BMC Web App Reacties
BMC Web App Gebruikers

Gebruikers beheren

Ten slotte is het mogelijk voor BMC medewerkers de gebruikers van de app hier te beheren. Wekelijks komen er nieuwe gebruikers bij. De beschikbaarheid van de gebruikers kunnen zij zelf instellen.

Profiel instellen

De zzp’ers, oftewel gebruikers van de mobiele app, vullen in hun profiel buiten hun beschikbaarheid ook voorkeuren zoals functiegebied en regio in. Als hun voorkeuren overeen komen met de kenmerken van de vacature ontvangt de gebruiker real-time push notificaties met betrekking tot de nieuwe vacature. Hierdoor worden ze niet dagelijks lastig gevallen door vaatures waarin zij niet geinteresseerd zijn en komen allen de echt leuke vacatures bij hen terecht.

BMC App Profiel
BMC App Vacature

Reageren op een vacature

De zzp’ers kunnen direct reageren op de vacature. Hierdoor is het hele proces van vacatures plaatsen en vervullen vele malen efficienter geworden en worden vacatures soms binnen een aantal minuten al vervuld. Enorme tijdswinst voor BMC en de gebruiker krijgt automatisch relevante vacatures voorgeschotel. Hoe mooi wil je het hebben?

Een collega aandragen

Is de zzp’er zelf niet geïnteresseerd of beschikbaar maar hebben zij een collega in hun netwerk die perfect aansluit bij de vacature? Met 1 druk op de knop kunnen ze hen aandragen voor de vacature.

BMC App Collega

Wil jij jouw project naar het volgende niveau brengen?

Ik help je graag op het gebied van UX en UI design.
Neem contact op om te kijken wat ik voor je kan betekenen